We maken dus ook al kennis met muzische vorming, wereldoriëntatie, beweging,…
Bij het binnenkomen op maandag 2 september stond er in onze onthaalkring een doos. De kleuters waren ontzettend nieuwsgierig. "Waarom staat die doos hier?" "Wat zit erin?" Op de doos stond "VERRASSING" geschreven. Wat waren we benieuwd...
Bij het binnenkomen op maandag 2 september stond er in onze onthaalkring een doos. De kleuters waren ontzettend nieuwsgierig. "Waarom staat die doos hier?" "Wat zit erin?" Op de doos stond "VERRASSING" geschreven. Wat waren we benieuwd...
Toen we de doos openden zagen we er allemaal briefjes en verschillende materialen in liggen.
De juf las voor dat we om het nieuwe schooljaar goed in te zetten een opdrachtenspel moesten spelen. Onze klas kon 8 sterren verdienen door de opdrachten die op de briefjes stonden goed uit te voeren. We
moesten zelf beslissen welke materialen we voor de opdrachten konden gebruiken. Als dit ons zou lukken, stond er in de brief dat er
een verrassing op ons wachtte! En dit lieten we ons geen twee keer zeggen...
Telkens mocht er iemand een opdrachtenkaartje uit de doos nemen. Wat spannend...
‘TAAL’
OPDRACHT:
“Wie kan er al woordjes klappen?” “Kan er iemand
eens een voorbeeld geven?” “Jullie moeten de volgende woordjes op de juiste
manier klappen.”
Boekentas – appel – potlood – slijper – poppenhoek – tafel – speeltuin
koekje – knuffel – blokken
Dit hadden we vorig jaar al goed geoefend, dus de eerste ster hadden we snel verdiend!
‘BEWEEG’ OPDRACHT:
“Laat eens zien hoe snel jullie kunnen lopen.” “Loop de speelplaats op en af.” “Laat nadien eens zien hoeveel evenwicht jullie hebben door op de stoeprand van de speelplaats te lopen.”
“Laat eens zien hoe snel jullie kunnen lopen.” “Loop de speelplaats op en af.” “Laat nadien eens zien hoeveel evenwicht jullie hebben door op de stoeprand van de speelplaats te lopen.”
Dankzij de vele turnlessen met meester Chris, kon onze juf zien dat dit voor ons geen probleem was. De tweede ster was binnen!
‘MUZIEK’ OPDRACHT:
“Kennen jullie iets van muziek?” “Zoek voorwerpen in de doos waarmee jullie een mooi orkestje kunnen maken.”
“Probeer eens snel muziek te maken, langzaam, heel luid, heel stil, alleen de jongens, alleen de meisjes,…”
“Kennen jullie iets van muziek?” “Zoek voorwerpen in de doos waarmee jullie een mooi orkestje kunnen maken.”
“Probeer eens snel muziek te maken, langzaam, heel luid, heel stil, alleen de jongens, alleen de meisjes,…”
Vormden wij geen mooi orkest? Muziek en lawaai maken, vooral super hard, kunnen wij als de beste! De derde ster hadden we dus ook verdiend.
‘NATUUR’ OPDRACHT:
“Ik weet dat jullie heel erg veel van de natuur
houden.” “Wat hoort er bij de natuur?” “In juni hebben jullie in de schooltuin
geplant.” “Ga eens kijken wat er nu van geworden is en vertel aan de juf welke
groenten jullie zien.” “Je mag er ook iets meer over proberen te vertellen.”
Wat een verwondering bij de kleuters toen ze de enorme pompoenen zagen. Ze ontdekten ook nog tomaten en paprika's. Sommige kleuters konden hier al goed iets over vertellen wat ervoor zorgde dat we de vierde ster kregen.
‘REKEN’ OPDRACHT:
“Vertel aan
de juf welke pompoen volgens jullie het zwaarst is.” “Welke zou het lichtste
zijn?” “Waarom denken jullie dat?” “Tel eens hoeveel pompoenen er in de tuin groeien.”
Met alle samenwerkende, sterke handen kregen we onze vijfde ster!
‘SAMEN VORMEN WE EEN GOED TEAM’ OPDRACHT:
“Weten jullie wat goed samenwerken is?” “Goed
samenwerken in de klas is natuurlijk erg belangrijk!” “Hoe zouden we aan elkaar
kunnen laten zien dat we dikke vriendjes zijn?” “Kent er misschien iemand een
liedje over vriendjes zijn?” “Maak een mooie kring, geef elkaar een hand en
zing het liedje 'Vrolijke, vrolijke vriendjes' maar luid mee!”
Dit verdiende zeker en vast wel de zesde ster!
‘KNUTSEL’ OPDRACHT:
“In de klas
hebben jullie allemaal een zonnetje van de juf gekregen.” “Vinden jullie dit al
mooi?” “Welke kleur heeft een zon eigenlijk?” “Hoe zouden we dit nog kunnen
versieren?” “Stempel zodat het uiteindelijk een mooie gele zon is.”
En zo behaalden we ook onze zevende ster en hadden we een mooi presentje om mee naar huis te nemen.
'ZELFKNAP' STER:
"Jullie krijgen nu allemaal een ster omdat jullie heel goed je best gedaan hebben." "Iedereen kan iets goed." "Jullie kunnen niet allemaal hetzelfde even goed en dat hoeft ook niet." "Iemand kan heel goed turnen, terwijl een ander kindje heel mooi kan tekenen."
"Jullie mogen nu eens nadenken wat jullie heel goed kunnen en dit vertellen aan de andere kindjes." "Dit is dan jullie talent."
En dit was dan onze achtste ster!
Een deel van onze welverdiende sterren zien jullie hier.
En onze beloning voor het harde werken was...
Spaghetti! De juf maakte voor iedereen een lekker bordje. Dat was heerlijk smullen.
De kleuters krijgen de kans om al deze talenten in de klas te ontwikkelen. Ik wens iedereen een schitterend schooljaar toe!
Juf Marie-Ange
Geen opmerkingen:
Een reactie posten