Er werd al veel over gesproken... Er werd al veel over gedacht... Er werd al veel over gedroomd...
We konden haast niet meer wachten... En eindelijk was het dan ook zo ver:
SINT EN PIET IN ONZE KLAS!
|
De eerste dag van ons thema stond er een zak van zwarte piet bij onze open haard. Nieuwsgierig keken we erin. We leerden over het nut van de zak van zwarte piet en we oefenden het klappen van woordstukjes aan de hand van het speelgoed in de zak. |
|
We deden ook een voelspelletje. Wie had er goed opgelet? We mochten alleen maar voelen aan de zak en zo moesten we raden welk speelgoed erin zat. We mochten natuurlijk wel kijken of we het goed geraden hadden! |
|
Onze poppenhoek werd omgetoverd tot een Sint- en pietenhoek! Hier hadden Sinterklaas en zijn pieten heel veel werk. |
|
Wij mochten verlanglijstjes maken. Wat zouden we graag willen en hoeveel? 1 pop, 3 blokken, 2 boeken of misschien ze allemaal? We knipten, plakten en schreven alles op ons verlanglijstje. We mochten onze naam natuurlijk niet vergeten. Dan staken we alles in de brievenbus van Sinterklaas. |
|
Regelmatig keken de pieten in de brievenbus en haalden ze al onze verlanglijstjes eruit. |
|
En dan aan het werk... Sinterklaas belde naar de speelgoedwinkel om al het speelgoed te bestellen. De pieten moesten de verlanglijstjes goed aflezen en kijken wat we besteld hadden. |
|
Ieder verlanglijstje probeerden we juist af te werken. De cadeautjes moesten natuurlijk ook ingepakt worden. Dit deden we aan de hand van een stappenplan. Sinterklaas stak regelmatig een handje toe. |
|
Wanneer het niet zo druk was, maakten Sinterklaas en zwarte piet zelf mooi inpakpapier. |
|
En dan... wanneer het verlanglijstje helemaal afgewerkt was, mocht Sinterklaas de pakjes naar het kindje brengen dat het verlanglijstje gemaakt had. We keken goed of we wel alles gekregen hadden wat we besteld hadden, want ook Sint en piet kan al eens een foutje maken. |
|
Sinterklaas schreef alles wat er in de klas gebeurde in het grote boek. |
|
Wij oefenden de cijfers door met de getaldobbelsteen te rollen en nadien het juiste aantal pakjes in de schoorsteen te gooien. |
|
We moesten natuurlijk ook nog een beetje werken... We plakten het juiste aantal en de juiste kleur pakjes in de zak van zwarte piet. Nadien moesten we meten en passen om er mooie lintjes op te plakken. |
|
We knipten speelgoed dat we graag zouden willen uit de speelgoedboekjes en schreven eronder de naam van het speelgoed aan de hand van woordkaartjes. Dit lukte ons al heel goed! |
|
Ook oefenden we de begrippen 'klein' en 'groot' en oefenden we het ordenen. |
|
We knipten de pakjes uit, ordenden ze van klein naar groot en plakten er nadien lintjes op. Goed passen en meten want de lintjes moesten juist op de pakjes passen. |
|
Nadien stempelden we bij het kleinste pakje het woordje 'klein' en bij het grootste pakje het woordje 'groot'. |
|
We puzzelden puzzels van Sinterklaas. |
|
We maakten een mooi werkje van Sinterklaas op het dak. |
|
We leerden over het pakhuis van Sint en piet. De juf vertelde hier een verhaaltje over en nadien mochten wij zelf de kamers in het pakhuis tekenen. Af en toe kwamen we nog eens terug kijken naar het verhaaltje. |
|
Er kwamen mooie resultaten! |
|
Oei, wie had er zo een groot pakje besteld aan Sinterklaas? |
|
Gekke, gekke zwarte piet toch! |
|
De tweede week van ons thema lag er ineens een brief, een cd en koekjes voor onze haard. |
|
Wij moesten een opdracht uitvoeren voor Sinterklaas die op 6 december naar onze school kwam. We moesten een liedje over zwarte piet leren en dit ook uitbeelden. Wat een leuke opdracht! |
|
De twee laatste weken werkten we rond onze nieuwe methode "Ik word zwarte piet". |
|
Elke dag werd er een stukje van het verhaal voorgelezen en rond dit onderwerp werkten we dan in de klas! Zo telden we elke dag af naar de komst van Sinterklaas in onze school. We maakten in onze klas ook zelf een aftelkalender over Max om mee naar huis te nemen. Zo konden we ieder avond thuis vertellen wat er gebeurd was en aftellen naar Sinterklaas. |
|
Net zoals Max in het verhaal, wilden wij ook wel graag zwarte Piet worden. Zien we er niet mooi uit? |
|
Elke ochtend was het een gezellig moment op de mat. We keken weer uit naar het vervolg van het verhaaltje... Wat zou er nu toch weer gaan gebeuren! Spannend hoor. |
|
Van onze foto maakten we een zwarte piet. |
|
We speelden ontzettend veel met de Playmobil van Sinterklaas. Dit vonden we geweldig! |
|
We maakten ook met speeldeeg de beginletter van onze naam of de beginletter van mama, papa,... |
|
We maakten natuurlijk ook een knutselwerkje voor Sinterklaas. Een mooie krans met snoepgoed van Sinterklaas. |
|
We oefenden om de verschillende pieten te worden. We oefenden voor bakpiet... |
|
... en maakten lekkere speculaas. |
|
Hmmm... |
|
We oefenden voor postpiet en maakten mooie postzegels. |
|
We oefenden ook voor computerpiet en speelden leuke sinterklaasspelletjes op de computer. |
|
Ook bij dit thema probeerden we een tekening zo nauwkeurig mogelijk na te tekenen. Dit keer was het de stoomboot van Sint en piet. |
|
We knutselden een schoentje. |
|
En donderdag hadden we ons schoentje samen met het bord klaar gezet voor Sinterklaas. Vrijdag kwam Sinterklaas in de zaal dus we hoopten dat hij misschien ook wel eventjes langs onze klas kon komen? |
|
Wat zagen we toch maar allemaal toen we terugkwamen van de zaal. Zo veel cadeautjes en heel veel snoepjes en koekjes op onze tafels en in onze schoentjes. Sinterklaas en zwarte piet waren ons zeker en vast niet vergeten. |
|
Bedankt lieve Sint en pieten, wat zijn we weer verwend geweest door jullie! |
|
Namiddag speelden we met ons nieuw speelgoed. |
|
De jongens hielpen de juf goed met het in elkaar zetten van het nieuwe speelgoed. |
|
Wat een leuke dag is het geweest!
Lieve Sinterklaas en zwarte pieten, hopelijk zien we jullie volgend jaar weer terug! Bedankt voor alle cadeautjes en een dikke kus van ons allemaal! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten