Op maandagmorgen kwam de smulkabouter in onze klas op bezoek. Hij vertelde dat hij heel erg van snoepen en koekjes houdt. Maar op een dag kreeg hij buikpijn en is hij naar de dokter moeten gaan. Wat zou de dokter gezegd hebben? Inderdaad, wij wisten het al. De smulkabouter heeft veel te veel gesnoept en dat is zeker en vast niet gezond! Hij moest nu 2 weken veel gezonder gaan eten, zoals fruit, groentjes, rijstekoeken, nootjes,... En hij vroeg of wij hem daarbij wilden helpen! Als wij 2 weken geen koeken mee naar school namen, maar enkel gezonde dingen, dan zouden wij op het einde beloond worden met een kabouterfeest! Natuurlijk hadden wij hier zin in! Er werd meteen een briefje mee naar onze mama's en papa's gegeven om dit ook aan hen te laten weten.
Koeken
en snoep kunnen wel lekker zijn,
maar zijn groenten en fruit ook niet heel erg fijn?!
Volgende
week leren we wat lekker is en gezond,
tomaten rood en appeltjes rond.
Koeken
en snoep brengen we dan niet mee naar de klas.
Stop maar lekkere groenten of fruit in de schooltas!
|
Onze klas werd versierd met allerlei groenten en fruit. Wanneer de kleuters dit zagen, begonnen ze meteen de verschillende soorten op te noemen. Dit lukte al redelijk goed hoor! |
|
We mochten allemaal een fruitmedaille kiezen en mooi inkleuren. Deze mochten we de hele twee weken omdoen in onze klas. |
|
Ook mochten we allemaal één stuk groente en één stuk fruit mee naar school nemen. Zo konden we kennis maken met de verschillende soorten. We kwamen bekende dingen tegen, maar ook verschillende onbekende dingen. En gedurende het thema kwamen er nog vaak kleuters met groenten en fruit aan om in de klas te gebruiken! We willen alle mama's en papa's nog eens bedanken voor hun enthousiaste medewerking! |
|
We maakten een gezond mannetje en leerden de verschillende groenten en fruit in de juiste kleur inkleuren. |
|
We hadden natuurlijk ook vele waarnemingen in onze klas. We hadden met onze juffen een afspraak gemaakt. Iedereen proeft van alles, maar als we het niet lekker vonden, hoefden we het niet op te eten. Elke keer wanneer we iets proefden mochten we op een blad aanduiden of we dit lekker vonden of niet. Dit kregen we iedere dag mee naar huis, zodat onze mama's en papa's weten wat wij graag lusten of niet. |
|
Nadat we de waarneming van de sinaasappel, mandarijn en de wijnappelsien gedaan hadden, was het tijd voor een werkje. Eens kijken wie goed opgelet had tijdens de waarneming! |
|
We hielpen allemaal mee aan de groenten- en fruitkrans om aan de meneer van de winkel af te geven. |
|
We gingen op bezoek naar de supermarkt. |
|
We ontdekten de verschillende soorten groenten en fruit. |
|
We hadden ook verschillende vraagjes voorbereid in de klas die we aan de meneer van de winkel mochten vragen. |
|
Dit lukte ons al heel goed hoor! |
|
Bedankt voor de goede uitleg! |
|
Nu moesten wij aan het werk. We kregen allemaal een boodschappenkaartje en dit moesten we dan kopen voor in de klas. Wat een fijne opdracht vonden we dit! |
|
Nadien wilden we dit allemaal op de kassaband leggen om te betalen, maar de meneer van de winkel zei dat we dit allemaal gratis kregen voor in onze klas! Wat een verrassing én we mochten allemaal nog een stuk fruit of groenten kiezen wat we lekker vonden. Wat werden we verwend! Bedankt! Ook nog eens een grote dankjewel aan de mama van Sophie en de mama van Gustav om met ons mee te rijden naar de winkel! |
|
De mama's en papa's staken nogal werk in onze gezonde voeding. Gustav had zelfs fruitstokjes mee om tijdens het eetmoment op te eten. Hmm! |
|
Amber haar kleren werden zelfs op het thema afgestemd! Een mooie aardbeien T-shirt! |
|
We maakten gezonde sapjes met de sinaasappelen die we in de winkel gekocht hadden. |
|
En ook dit mochten we weer aanduiden op ons papier. |
|
We zochten in tijdschriften naar groenten en fruit en sorteerden dit. De groenten bij de groenten en het fruit bij het fruit. Dit was niet altijd even makkelijk. |
|
In onze poppenhoek kwam er een groenten- en fruitwinkel. |
|
We leerden omgaan met kopen, betalen, geld,.. |
|
We leerden vormen knippen en maakten een limoen-, een citroen- en een pompelmoesboom. |
|
Schrijfdans op muziek! |
|
We maakten courgettesoep. Eerst moesten we alle ingrediënten snijden en in de ketel doen. |
|
We kruidden de soep met peper en zout. |
|
We deden er bouillonblokjes in. |
|
Mixen en smullen maar! |
|
Archibald liet ons kennismaken met het kruid 'dragon'. |
|
De mama van Davina maakte een lekkere, gezonde krokodil voor in onze klas! |
|
Bedankt mama van Davina! |
|
We probeerden ook bij dit thema weer een tekening zo nauwkeurig mogelijk na te tekenen, namelijk een fruitmand. |
|
We oefenden al eens met de beginletter van groenten en fruit. |
|
We hadden gedurende deze twee weken flink groenten, fruit en andere gezonde dingen gegeten. |
|
Kijk maar eens welke verschillende soorten wij bij hadden! |
En eindelijk was het dan zo ver. Omdat we zo goed ons best gedaan hadden, kregen we de laatste dag van het thema een 'kabouterfeest' met allerlei lekkere en gezonde dingen!
|
We hielpen allemaal mee aan de tomatensoep. |
|
De juf moest bijna niks meer zeggen. We konden dit al goed alleen! |
|
Toen we van het turnen terugkwamen was onze verbazing groot. Zo veel lekkers! We konden niet wachten om te beginnen met smullen! |
|
We genoten van al dat lekkers... |
|
... en vonden het een superleuk kabouterfeest! |
|
We gingen naar huis met onze fruitmedaille en met een diploma van gezonde voeding! Goed gedaan lieve kleuters! Wij zijn fier op jullie! Juf Marie-Ange & Juf Vicki |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten